Edit Content
Click on the Edit Content button to edit/add the content.

Aposve.se:s behandling av personuppgifter

Ditt förtroende är mycket viktigt för oss, och du ska alltid kunna känna dig trygg när du lämnar personuppgifter till Aposve.se.

Vi vidtar noggranna säkerhetsåtgärder för att säkerställa att dina personuppgifter är skyddade och att all behandling sker i enlighet med gällande dataskyddsregler (GDPR) samt våra interna rutiner och riktlinjer.
Nedan beskriver vi hur och varför Aposve.se behandlar personuppgifter om dig som kund.

Personuppgiftsansvarig

Aposve.se (drivs av [Farmakeut AB och organisationsnummer 559019-6696]) är personuppgiftsansvarig för de personuppgifter som du lämnar till oss, till exempel i samband med ett köp, när du kontaktar kundtjänst eller besöker vår webbplats.

Kontaktuppgifter till Aposve.se finns längst ned på denna sida.

Hantering av personuppgifter på Aposve.se

Vi värnar om din integritet. När du handlar hos Aposve.se behandlar vi dina personuppgifter för att kunna hantera din beställning, leverans, betalning och eventuell rådgivning kring läkemedel.

Vi följer alltid gällande dataskyddsregler (GDPR) och ser till att dina uppgifter behandlas säkert och endast används för sitt avsedda syfte.

Vilka personuppgifter vi behandlar:

  • Namn och kontaktuppgifter
  • Personnummer (vid behov, t.ex. vid betalning)
  • Order- och leveransinformation
  • Hälsouppgifter vid rådgivning om läkemedel

Dina uppgifter sparas bara så länge det krävs för att uppfylla lagkrav och fullfölja vårt avtal med dig.

För frågor om personuppgifter, kontakta oss på info@aposve.se

Rättslig grund för behandlingen

Behandlingen av dina uppgifter sker enligt Aposve.se:s köpvillkor.
Fullständiga villkor finns här.

Hälsouppgifter Behandlingen av hälsouppgifter sker med stöd av apoteksdatalagen och är nödvändig för att vi ska kunna ge korrekt rådgivning och hantera ditt köp.

Hur länge uppgifterna sparas

Uppgifterna sparas tills köpet är slutfört och i upp till 36 månader därefter för att kunna hantera eventuella reklamationer och garantiärenden.

Så hanterar vi dina uppgifter vid receptköp

När du beställer eller hämtar ut receptbelagda läkemedel via Aposve.se behandlar vi dina personuppgifter och uppgifterna som finns på receptet för att kunna expediera din beställning på ett säkert sätt.
Om du är förskrivare (t.ex. läkare eller sjuksköterska) behandlar vi även dina personuppgifter i samband med recepthanteringen.

Varifrån Aposve.se samlar in personuppgifter?

Från dig:
Vi samlar in de uppgifter du själv lämnar när du gör ett receptköp eller kontaktar oss.

Från E-hälsomyndigheten:
Aposve.se hämtar information om e-recept, högkostnadsskydd, fullmakter, förskrivare och folkbokföring via E-hälsomyndighetens nationella register.
Läs mer på ehalsomyndigheten.se.

Tystnadsplikt och sekretess

Aposve.se följer samma tystnadsplikt som inom sjukvården enligt patientsäkerhetslagen (6 kap. 12 och 16 §§).
Det innebär att ingen information om dig lämnas ut till obehöriga.
Endast behörig apotekspersonal och nödvändig supportpersonal har tillgång till dina uppgifter – och bara i den omfattning som krävs för att utföra sitt arbete.

Administration av kundserviceärenden

Syfte:
Aposve.se behandlar dina personuppgifter för att kunna ge dig snabb och korrekt service när du kontaktar vår kundtjänst via e-post, telefon eller andra digitala kanaler.

Behandlingar som utförs:

  • Kommunikation och svar på frågor från kundtjänst.
  • Identifiering av kund vid behov.
  • Hantering och utredning av klagomål eller supportärenden (även ej köprelaterade).

 

Vilka personuppgifter vi behandlar:

  • Namn och kontaktuppgifter
  • Personnummer (vid behov)
  • Betalinformation
  • Uppgifter kopplade till ditt konto (om registrerat)
  • Information relaterad till ditt ärende
  • Hälsouppgifter (vid rådgivning eller apoteksärenden)

Rättslig grund för behandlingen

Behandlingen sker med stöd av berättigat intresse för att kunna hantera kundserviceärenden.
Behandling av hälsouppgifter sker i enlighet med apoteksdatalagen.

Hur länge uppgifterna sparas

Personuppgifter som lämnas till kundtjänst används endast för att hantera ditt ärende och sparas så länge ärendet pågår, samt upp till 60 dagar efter avslut.
Vid köprelaterade ärenden kan uppgifter sparas upp till 36 månader för att hantera eventuella reklamationer eller garantiärenden.

Viktigt:
Skicka inte känsliga personuppgifter i e-post eller chatt. Dina kontaktuppgifter används inte för försäljning eller marknadsföring.

När Aposve.se behandlar dina personuppgifter

För receptkunder och förskrivare
När du köper eller hämtar ut receptbelagda läkemedel via Aposve.se behandlar vi de personuppgifter som krävs för att kunna expediera ditt recept i enlighet med apoteksdatalagen.
Om du är förskrivare (till exempel läkare eller sjuksköterska) behandlar vi även dina personuppgifter i samband med hantering av recept och förskrivningsuppgifter.

För kunder hos Aposve.se/ lokalt apotek HagaApotek
När du handlar i apotek eller via Aposve.se behandlas de personuppgifter som krävs för att genomföra köpet, till exempel betalningsinformation eller uppgifter som registreras genom kamerabevakning i våra lokaler.

För kunder i våra digitala kanaler
När du handlar via Aposve.se eller använder våra digitala tjänster behandlar vi de personuppgifter som behövs för att kunna genomföra ditt köp och leverera dina varor.
Detta gäller både vid beställning av receptbelagda läkemedel och vid köp av övriga produkter.
Om du är registrerad kund eller prenumerant kan vi även behandla uppgifter för att tillhandahålla relevanta erbjudanden och information.

När du kontaktar oss

När du kontaktar Aposve.se:s kundtjänst, till exempel angående en beställning, ett konto eller frågor om recept, behandlar vi de personuppgifter som behövs för att kunna hantera ditt ärende och ge dig rätt support.